Brodawki i kłykciny kończyste to problem dotykający wielu mężczyzn i kobiet. Nieleczone zmiany mogą się rozprzestrzeniać i powodować dyskomfort oraz ból. Niestety zabiegi pozwalające na pozbycie się problemu często wywołują wiele obaw. Czy możliwe jest bezbolesne usunięcie kłykcin kończystych i brodawek?

Czym są brodawki i kłykciny kończyste?

Wirus brodawczaka ludzkiego (HPV) może prowadzić do powstania brodawek na skórze w rozmaitych miejscach. Najczęściej pojawiają się one na rękach i twarzy. Specyficznym rodzajem są kłykciny kończyste - brodawki genitalne. Mają formę niewielkich wzniesień i grudek na naskórku. Czasem mogą przypominać kalafiorowate twory. Najczęściej są różowe lub brązowe. Miejsce ich występowania to okolice odbytu, wargi sromowe, wewnętrzna strona napletka i moszna.

Po ich wykryciu kobietom zawsze zaleca się wykonanie badania cytologicznego. Bez względu na płeć, powinno się też przeprowadzić diagnostykę pod kątem innych chorób przenoszonych drogą płciową (HIV, kiła czy rzeżączka). Zdarza się, że brodawki nie są bolesne - mimo tego, z reguły warto je usunąć.

Laserowe usuwanie kłykcin kończystych

Jedną ze skutecznych i popularnych metod leczenia jest laserowe usuwanie kłykcin kończystych. Uszkodzone tkanki są odseparowywane za pomocą wiązki lasera. Jest to bardzo precyzyjne rozwiązanie, a po usunięciu brodawek często nie powstają żadne blizny. W przypadku standardowych zmian o umiarkowanych rozmiarach, zazwyczaj wystarcza wykonanie jednego zabiegu. Jednak jeśli są one wyjątkowo rozległe, konieczne może okazać się powtórzenie procedury.

Bezbolesne usunięcie kłykcin kończystych laserem to alternatywa dla innych metod takich, jak krioterapia, farmakoterapia (która nie zawsze jest możliwa), elektrokoagulacja czy tradycyjne użycie skalpela. Cieszy się popularnością zarówno wśród lekarzy, jak i pacjentów - przede wszystkim ze względu na małe ryzyko powikłań, brak krwawienia i konieczności stosowania szwów. Po zabiegu nie powstają duże blizny, a cała procedura jest komfortowa dla pacjenta.

Przebieg zabiegu

Pierwszym krokiem, jaki należy wykonać, jest zapisanie się na wizytę kwalifikacyjną. Kobiety z reguły muszą wykonać cytologię szyjki macicy. Samo usunięcie kłykcin kończystych można wykonać w dowolnej fazie cyklu - poza krwawieniem miesiączkowym. Mężczyźni nie muszą wykonywać żadnych badań. W dniu zabiegu należy unikać podrażnienia okolic ciała, w których występują zmiany. Laserowe usuwanie kłykcin kończystych wykonywane jest w znieczuleniu miejscowym. Trwa maksymalnie 40 minut i nie jest bolesne. Po zabiegu pozostają małe strupki, które odpadają już po kilku dniach.

Po rozważeniu różnych metod leczenia warto zdecydować się na zabieg laserowy. Dzięki temu możliwe jest uniknięcie bólu i dyskomfortu. Wyeliminowane jest też ryzyko powikłań, a ostateczny efekt pozbawiony jest widocznych blizn.