Rozszerzone naczynka krwionośne oraz naczynka na twarzy są wynikiem zaburzeń naczyń włosowatych, które znajdują się w splocie podbrodawkowatym skóry właściwej. Jest on zlokalizowany tuż pod powierzchnią naskórka, przez który naczynka prześwitują. Poza tym te umiejscowione na twarzy często nazywa się pajęczakami - dzieli się je na pierwotne oraz wtórne. Do pierwszej grupy zalicza się teleangiektazje, których przyczyną są czynniki wrodzone oraz te zaistniałe na przestrzeni lat, np. ciąża czy przebyte choroby. Najczęściej naczynka występują na brodzie, policzkach i nosie, jednakże mogą również pojawić się na nogach - nie ma tutaj reguły.

Na powstawanie naczynek najbardziej narażone są osoby o skórze wrażliwej, cienkiej i suchej. Jednakże właściciele tłustej cery także są zagrożeni - u nich pajączki najczęściej pojawiają się na skrzydłach nosa.

Przyczyną zwiększonej częstotliwości pojawiania się naczynek na skórze jest większa liczba naczyń krwionośnych i ich płytsze umiejscowienie. Naczynia, które znajdują się w skórze właściwej, pod wpływem zmiany temperatury rozszerzają się i kurczą. W wielu przypadkach przyczynę stanowi także kruchość oraz delikatność mięśniówki, która z czasem traci możliwość prawidłowego działania i zostaje rozszerzona na stałe. Zaburzenia krążenia krwi to zdecydowanie najczęstszy powód powstawania naczynek. Oprócz tego wyróżnia się jeszcze czynniki wewnętrzne oraz zewnętrzne. Do pierwszej grupy zalicza się: skłonności genetyczne, choroby (np. alergia, toczeń rumieniowaty, twardzina), zaburzenia hormonalne, silne emocje, stres, reakcja organizmu na niektóre leki. Natomiast wśród czynników zewnętrznych znajdują się:

Pękające naczynka nie znikają samoistnie, jednakże można skutecznie zapobiec powstawaniu się nowych pajączków. Niezwykle istotna jest ich profilaktyka oraz odpowiednia, codzienna pielęgnacja z użyciem przeznaczonych do tego problemu kosmetyków i preparatów. Natomiast usunięcie rozszerzonych naczynek może odbyć się jedynie pod okiem specjalisty. Najczęściej ich zamykanie przebiega za pomocą laseroterapii, która jest popularną, skuteczną i mało inwazyjną metodą. Polega ona na blokowaniu dopływu krwi do naczynia dzięki użyciu wiązki lasera. Specjalista dobiera odpowiednią długość spójnej fali, a także inne parametry, takie jak czas, częstotliwość i gęstość energii. Światło lasera jest pochłaniane przez właściwy chromatofor, w którym przekształca się w ciepło, a następnie powoduje koagulację białek oraz zapadanie się naczynia krwionośnego. Innym rozwiązaniem jest metoda elektrokoagulacji, która sprawdza się w przypadku niewielkich zmian naczyniowych. Zniszczenie lub usunięcie zmiany skórnej zachodzi wskutek działania energii elektrycznej o wysokiej temperaturze. Popularna jest również kauteryzacja ciekłym azotem - polega ona na miejscowym i kontrolowanym zamrażaniu tkanek.