Blizna jest śladem, który pozostaje po zagojeniu rany wynikającej z przecięcia tkanki, zranienia czy oparzenia. Po zasklepieniu się skaleczenia pojawia się tam włóknista tkanka łączna, którą pokrywa nabłonek. Jest to właśnie moment, kiedy powstaje świeża blizna. Ulega ona różnym przekształceniom, a swoją dojrzałą formę przybiera z reguły po upływie około sześciu miesięcy.

Aby w efekcie końcowym blizny były jak najmniej widoczne, konieczna jest ich prawidłowa pielęgnacja od samego początku. Stosowanie odpowiednich środków może wpłynąć na znaczne spłycenie powstających blizn. Istnieją różne rodzaje blizn, a wśród nich można wyróżnić:

Szczególnymi cechami charakteryzują się blizny przerostowe. Ich powstanie wynika z zakłóconego procesu gojenia się rany. Bardzo często rozszerzają się poza miejsce zranienia, a przez to są nieestetyczne i nadmiernie grube. Istnieje ryzyko zmiany formy blizn tego typu również w czasie dość odległym od momentu zranienia.

Ryzyko rozwoju blizny przerostowej zwiększa się głównie wtedy, gdy wraz z gojeniem rany występuje infekcja. Może do tego dojść również wtedy, gdy szycie skóry następuje pod zbyt dużym napięciem. Istnieją konkretne miejsca, które są predysponowane do powstania tego rodzaju blizn. Najczęściej jest to szyja, kark, braki, uszy, broda i dolna połowa twarzy. Z kolei nie powstają one na błonach śluzowych. Co ciekawe, blizny przerostowe mogą pojawić się także w wyniku komplikacji po wykonaniu tatuażu, a nawet na skutek zapalenia mieszków włosowych.

Jakie sposoby leczenia blizn i blizn przerostowych są najskuteczniejsze? Widoczność zwykłych blizn w początkowym etapie gojenia można zmniejszać kremami i maściami. Jednak te o charakterze przerostowym wymagają zastosowania bardziej zdecydowanych kroków. Jedną z metod jest leczenie chirurgiczne. Często jednak wiąże się z nawrotem i jeszcze większym rozrostem blizny. Z reguły stosuje się więc terapię kombinowaną polegającą na chirurgicznym wycięciu blizny i leczeniem uciskiem, sterydami, silikonem oraz radioterapią.

W leczeniu blizn przerostowych doskonale sprawdza się coraz chętniej stosowana laseroterapia. Ryzyko nawrotu jest mniejsze niż w przypadku tradycyjnego, chirurgicznego usuwania blizny, a sam zabieg wiąże się z mniejszym dyskomfortem odczuwanym przez pacjenta.