Brodawkowate narośla, które pojawiają się w okolicy odbytu są określane mianem kłykcin kończystych. Jest to schorzenie związane z przerostem warstwy brodawkowatej skóry. Jest to bardzo uciążliwa dolegliwość. Na szczęście dostępne są zarówno farmakologiczne, jak i chirurgiczne metody leczenia.

Jak wyglądają przerosłe brodawki odbytu? Przyjmują postać niewielkich grudek, blaszek lub narośli. Zazwyczaj mają kolor cielisty. Występują w bardzo różnych formach - mogą być wilgotne, pojedyncze, a czasem również pojawiają się w ilości mnogiej. Wielu pacjentów skarży się na nieprzyjemny świąd, ból i zgłasza trudności z wypróżnianiem.

Do zakażenia dochodzi poprzez kontakt z wirusem brodawczaka ludzkiego (HPV). Przenosi się on przez kontakt ze skórą lub błoną śluzową i jest jednym ze schorzeń najczęściej przenoszonych drogą płciową. Niestety, nie tylko kontakt bezpośredni jest ryzykowny. Również siedzenie na powszechnie dostępnej powierzchni w saunie czy na basenie może okazać się potencjalnym zagrożeniem. Czynniki obciążające to duża ilość partnerów seksualnych, seks analny, a podatność na zakażenie zwiększa palenie papierosów.

Diagnoza przerosłych brodawek odbytu odbywa się przede wszystkim na podstawie wywiadu i badania polegającego na przeanalizowaniu formy widocznych wykwitów. Czasem jednak mogą wystąpić problemy z jednoznacznym określeniem charakteru zmian i konieczne jest nałożenie na skórę kwasu octowego, dzięki któremu możliwe jest łatwiejsze postawienie diagnozy. Wykonuje się także badania histopatologiczne, cytologiczne, kolposkopowe i bakteriologiczne.

Jak zapobiegać powstawaniu kłykcin kończystych? Przede wszystkim, podczas stosunków seksualnych warto korzystać z prezerwatyw, które znacznie ograniczają ryzyko zakażenia. Dodatkowo, pomocne może być zachowywanie wszelkich środków ostrożności podczas przebywania w takich miejscach, jak siłownia, sauna czy basen. Cennym środkiem zapobiegawczym jest szczepionka czterowalentna przeciwko odmianom HPV 6, 11, 16 i 18. Choć stosuje się ją głównie w profilaktyce raka szyjki macicy, może okazać się skuteczna również w zapobieganiu kłykcinom kończystym.

Niestety nie istnieje możliwość przyczynowego leczenia przerosłych brodawek odbytu. Wirus HPV nie może zostać usunięty z organizmu. Kierując się po pomoc do lekarza można jednak liczyć na wdrożenie terapii miejscowej. Brodawki o charakterze przerosłym z reguły nie mogą być leczone farmakologicznie. W ich przypadku bowiem leki hamujące wzrastanie i podział komórek czy modyfikujące odpowiedzi immunologiczne organizmu, po prostu nie są skuteczne.

Jedną z polecanych metod jest laseroterapia. Jest skuteczna w usuwaniu wyjątkowo dużych brodawek odbytu, a pacjenci nie są nadmiernie narażeni na wystąpienie przykrych skutków ubocznych. Jest to stosunkowo bezpieczna, prosta i efektywna metoda, która jest coraz chętniej stosowana i stanowi cenną alternatywę dla tradycyjnego leczenia chirurgicznego, które jest zdecydowanie bardziej inwazyjne.