Tłuszczaki, podobnie jak inne zmiany w tkance podskórnej i na skórze, powinny być monitorowane, a w razie konieczności poddawane leczeniu. Skąd biorą się te guzy? Jak należy je leczyć i kiedy potrzebne jest ich usunięcie?

Jak wyglądają tłuszczaki?

Tłuszczaki to łagodne guzy, które są zbudowane z tkanki tłuszczowej. Otacza je łącznotkankowa torebka. Ich najczęstsza forma przypomina niewielką kulkę znajdującą się pod skórą. Jej charakterystyczną cechą jest to, że jest ona ruchoma. Tłuszczaki rzadko wiążą się z okolicznymi tkankami i są elastyczne. Można znaleźć je w najróżniejszych miejscach na ciele. Jednak bardzo często pojawiają się na brzuchu i na plecach. Kolor tłuszczaków raczej nie różni się od karnacji. Czasem jednak przybierają żółtawy odcień. Z reguły są zupełnie bezobjawowe i stanowią jedynie defekt estetyczny. Jednak gdy ich rozmiar się zwiększy, mogą prowadzić do bólu, nadciśnienia, obrzęku, a nawet żółtaczki!

Jeśli zauważysz na swojej skórze jakiegokolwiek guza lub inną zmianę skórną, koniecznie udaj się do lekarza specjalisty! W szczególności, jeśli zmiana rośnie lub powoduje ból. Wówczas konieczne jest zbadanie charakteru guza.

Najczęstsze przyczyny tłuszczaków

Pojawianie się tłuszczaków bardzo często ma podłoże genetyczne. Osoby mające skłonność do pojawiania się tego typu zmian skórnych z reguły nie mają tylko jednego guza, a przynajmniej kilka. Najczęściej tłuszczaki zaczynają pojawiać się w wieku 40 lat, choć nie jest to regułą. Zdecydowanie większe prawdopodobieństwo pojawienia się guzków dotyczy osób chorujących na otyłość i cukrzycę. Częściej diagnozuje się tłuszczaki u kobiet, niż u mężczyzn, a w niektórych sytuacjach stanowią one jeden z wielu objawów chorób metabolicznych.

Należy mieć świadomość tego, że istnieją różne rodzaje tłuszczaków, a ich powstanie zależy od wielu różnych czynników. Dobrym przykładem jest chociażby zimowak - pojawia się u małych dzieci ze względu na problemy z utrzymanie prawidłowej temperatury ciała.

Jak leczyć tłuszczaki i jak się ich pozbyć?

Z reguły tłuszczaki nie wymagają żadnego specjalistycznego leczenia. Jeśli nie wywołują dyskomfortu i rozwijają się bardzo powoli, nie ma konieczności ich usuwania. Jednak są sytuacje, w których lekarze zalecają usunięcie guza. Tłuszczaki mogą być poddawane liposukcji, a skuteczne jest też wstrzykiwanie w nie glikokortykosteroidów. Jednak zdecydowanie częściej sięga się po standardowe metody chirurgiczne. Usunięcie można przeprowadzić w standardowy sposób - nacinając tkankę w celu usunięcia tłuszczaka razem z torebką łącznotkankową, jednak bezpieczniejsze i mniej inwazyjne jest wykonanie zabiegu laserowego. Wiąże się z niewielkim ryzykiem komplikacji, a jego główne zalety to brak konieczności zakładania szwów i szybki przebieg procesu gojenia.

Tłuszczaki to guzki, które z reguły są zupełnie nieszkodliwe. Czasem jednak istnieje konieczności ich usunięcia - czy to ze względów zdrowotnych, czy estetycznych. Warto wówczas skorzystać z zabiegu laserowego, który jest bezpieczny, skuteczny i pozwala osiągnąć nieskazitelny efekt kosmetyczny.