Laseroterapia jest uniwersalną metodą leczenia wykorzystywaną w różnych dziedzinach medycyny. Dzięki niej można bezpiecznie i bez nadmiernego ryzyka wystąpienia komplikacji leczyć choroby dermatologiczne, urologiczne czy proktologiczne, a szerokie zastosowanie znajduje również w medycynie estetycznej. Na czym właściwie polega chirurgia laserowa i kiedy istnieją podstawy do wykonania terapii laserem?

Chirurgia laserowa - na czym polega?

Terapia laserowa polega na tym, że wiązkę światła o określonej mocy, długości i częstotliwości, emituje się na daną tkankę przez określoną długość czasu. Dzięki rozwojowi urządzeń laserowych stosuje się je obecnie w wielu różnych dziedzinach medycyny. Większość schorzeń można skutecznie leczyć poprzez działanie lasera o charakterze fototermicznym, fotoablacyjnym, fotochemicznym i fotodestrukcyjnym. W chirurgii laserowej z reguły można uzyskać szybsze i bardziej precyzyjne efekty niż w przypadku zastosowania tradycyjnych rozwiązań - stąd wynika popularność i dynamiczny rozwój technologii związanej z wykorzystanie laserów w chirurgii.

Zastosowanie chirurgii laserowej

Terapię laserową coraz chętniej stosuje się zarówno w medycynie estetycznej, jak i leczniczej. W jakich dziedzinach najczęściej stosuje się lasery?
Proktologia - przy pomocy lasera można wyleczyć m.in. guzki krwawnicze, potocznie określane mianem hemoroidów. Leczenie opisywane jest jako bezbolesne i małoinwazyjne.
Urologia - w urologii lasery stosuje się m.in. w celu waporyzacji lub resekcji prostaty, w leczeniu brodawek okolic płciowych, stulejki i krótkiego wędzidełka.
Dermatochirurgia - jest jedną z dziedzin, w których najczęściej wykonuje się zabiegi chirurgii laserowej. W ten sposób można z łatwością usuwać pieprzyki, kurzajki i znamiona, a także zamykać naczynka.
Medycyna estetyczna - terapia laserem jest stosowana m.in. w usuwaniu rozstępów, przebarwień skóry czy zmarszczek.

Korzyści wynikające ze stosowania chirurgii laserowej - jak przebiega zabieg?

Wykonywanie różnorodnych zabiegów chirurgii laserowej wiąże się z minimalnym stopniem inwazyjności. Dzięki temu, że nie dokonuje się cięcia i nie zakłada szwów, tkanki szybciej się regenerują, a pacjenci nie muszą być poddawani długotrwałej hospitalizacji. Z reguły, zabiegi laserowe charakteryzują się też znacznie mniejszym stopniem bolesności. Chirurg ma wyjątkowo precyzyjną kontrolę nad tkanką, na którą oddziałuje wiązka światła lasera. Często zabiegi tego typu wiążą się ze zdecydowanie mniejszym ryzykiem wystąpienia powikłań i komplikacji.

Chirurgia laserowa jest dziedziną medycyny, która nieustannie się rozwija. Jest ceniona zarówno przez lekarzy, jak i przez pacjentów - głównie ze względu na brak generowania nadmiernego dyskomfortu, ograniczenie ryzyka powikłań i znaczne przyspieszenie rekonwalescencji po zabiegu.