Choroby o charakterze proktologicznym są niezwykle uciążliwe dla wszystkich pacjentów. Guzki pojawiające się w okolicy odbytu mogą mieć różny charakter i zawsze należy je konsultować z lekarzem. Dwa podstawowe schorzenia to hemoroidy i kłykciny kończyste. Jak je od siebie odróżnić?

Czym są kłykciny kończyste

Kłykciny kończyste to schorzenie, którego przyczyną jest infekcja wirusem brodawczaka ludzkiego (HPV). Głównym objawem jest pojawienie się narośli w okolicy odbytu i narządów płciowych. Przyjmują one różną formę. Czasem są niewielkie, a czasem rozprzestrzeniają się na dużej powierzchni skóry wokół odbytu. Czasem pacjenci odczuwają pieczenie i nieprzyjemny, uciążliwy świąd. Zdarza się też zgłaszanie przez pacjentki wydzieliny z pochwy.

Rozpoznania dokonuje się poprzez wykonanie badania histopatologicznego. A jak usunąć kłykciny kończyste? Z reguły lekarz proktolog decyduje o podjęciu leczenia miejscowego - farmakologicznego, immunoterapii lub o chirurgicznym usunięciu zmian. Taki zabieg może zostać wykonany zarówno tradycyjnie, jak i przy pomocy lasera

Hemoroidy - charakterystyka

Hemoroidy to najczęściej występująca choroba o charakterze proktologicznym. Polega na przekrwieniu guzków krwawniczych, które się powiększają i powodują nieprzyjemne objawy. Mają one siny kolor. Jeśli znajdują się wewnątrz, można wyczuć je podczas bezpośredniego badania. Zdarza się, że w zaawansowanym stadium choroby hemoroidy przybierają formę zewnętrzną. Hemoroidy są bolesne i często powodują poczucie niecałkowitego wypróżnienia.

Rozpoznania dokonuje się poprzez wykonanie kolonoskopii. A jak wyleczyć hemoroidy? Wszystko zależy od stopnia zaawansowania choroby, a także od objawów odczuwanych przez pacjenta. Główne sposoby leczenia to dieta, farmakologia, maści i czopki, laser i kriochirurgia

Różnice między kłykcinami kończystymi, a hemoroidami

Kłykciny kończyste to schorzenie o charakterze wirusowym. W przeciwieństwie do nich, hemoroidy nie mają charakteru wirusowego, ani bakteryjnego. Ważną różnicą jest też bolesność występująca jedynie przy hemoroidach. Kłykciny kończyste mogą jedynie wywoływać dyskomfort związany ze świądem. Krwawienie z odbytu zdecydowanie częściej pojawia się u pacjentów z hemoroidami. Jest stosunkowo rzadkim objawem kłykcin kończystych.

Wszelkie zmiany pojawiające się w okolicy odbytu należy jak najszybciej skonsultować z lekarzem. W dzisiejszych czasach zarówno hemoroidy, jak i kłykciny kończyste można szybko i skutecznie wyleczyć. Ważne jest szybkie zareagowanie na pojawiający się problem i podjęcie odpowiedniej terapii.