Stany zapalne zatok szczękowych, przynosowych, czołowych i sitowych oraz zapalenia ucha środkowego są schorzeniami, które laryngolodzy diagnozują bardzo często. Dolegliwości mogą być dla pacjenta niezwykle uciążliwe. Na szczęście medycyna dysponuje obecnie rożnymi skutecznym metodami leczenia.

Stany zapalne ucha środkowego można podzielić na kilka rodzajów:

Jakie objawy charakteryzują zapalenie ucha środkowego? Każdy rodzaj choroby wiąże się z nieco innymi dolegliwościami. Jednak najczęściej jest to silny ból ucha, zaczerwienienie błony bębenkowej, niedosłuch, wyciek z ucha, szumy uszne czy uczucie zatkanego ucha. Po zaobserwowaniu wymienionych objawów należy zwrócić się do lekarza w celu wykonania badań - otoskopowych, audiologicznych i pneumootoskopowych.

Stany zapalne zatok objawiają się częstym katarem, bólem głowy, a także uczuciem rozpierania czoła czy policzków. Jeśli ból pojawia się pod oczami, z reguły infekcja dotyczy zatok szczękowych. Zapalenie zatok czołowych wiąże się z bólem nad oczami, zatok sitowych - między oczami, a ból w oczodołach to dolegliwość charakterystyczna dla zapalenia zatok klinowych. Pacjenci skarżą się na problemy z węchem, kaszel, zatkany nos i nieprzyjemny zapach z ust. Zapalenie zatok wymaga pomocy lekarskiej - nie można go lekceważyć! Może bowiem wiązać się z poważnymi powikłaniami - w skrajnych przypadkach nawet w postaci ropni, zapalenia tkanek oczodołu i zakrzepowego zapalenia zatoki jamistej.

Jak leczy się stany zapalne zatok i ucha środkowego? Pierwszym krokiem jest zwykle stosowanie farmakoterapii. Środki używane do tego celu to leki przeciwbólowe, przeciwzapalne oraz antybiotyki. W przypadku problemów o charakterze przewlekłym konieczne jest stosowanie działań profilaktycznych - obecnie coraz popularniejszym tematem staje się używanie nowoczesnych technologii, takich jak ozonoterapia. Absolutnie zabronione jest palenie papierosów, a w pomieszczeniach powinny znajdować się nawilżacze - odnosi się to w szczególności do okresu grzewczego.

W skrajnych przypadkach konieczne może być wykonanie operacji - np. zamknięcia ubytku w błonie bębenkowej, czy usunięcia migdałka. Obecnie coraz popularniejszym tematem staje się używanie laserów w laryngologii. Dzięki nim możliwe jest prowadzenie skutecznej terapii przewlekłych stanów zapalnych.