Owrzodzenia żylne to płytkie rany na skórze. Stanowią powikłanie przewlekłej choroby żył określanej mianem zakrzepicy. Nieco rzadszą przyczyną jest obecność żylaków na kończynach dolnych. Kiedy naczynia żylne nie pracują prawidłowo, przepływ krwi ulega patologicznym modyfikacjom. Na nogach powstają obrzęki, a skóra powoli staje się coraz bardziej sucha i podatna na zranienia. Mikrourazy pojawiają się nawet przy niewielkich uderzeniach! Małe ranki, które na pozór są zupełnie nieszkodliwe, mogą okazać się przyczyną wywołującą owrzodzenia.

Pacjent zmagający się z niewydolnością naczyń żylnych, w momencie rozwijania się owrzodzeń może zaobserwować znaczne ścieńczenie skóry. Czasem zaczyna się ona łuszczyć, a innym razem może przybrać błyszczącą barwę. Z reguły można zauważyć opuchliznę, a wraz z nią pojawia się uciążliwy ból i świąd. Owrzodzenia żylne najczęściej ujawniają się na łydce, a rany początkowo są bardzo płytkie.

Największy problem związany z owrzodzeniami z powodu schorzeń naczyń żylnych to podatność na infekcje. Zakażenie bakteryjne wiąże się z intensywnym bólem, ciepłotą rany, a w skrajnych przypadkach przekształca się w zapalenie krwi lub tkanki podskórnej. Osoby, u których zdiagnozowano niewydolność żylną, po zaobserwowaniu kształtowania się takiej ranki powinny niezwłocznie udać się do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej. Im szybciej zostanie podjęte leczenie, tym większa jest szansa na całkowite wyleczenie owrzodzenia.

Jakie metody leczenia owrzodzenia żył są najczęściej stosowane?

Coraz częściej mówi się też o leczeniu niewydolności alternatywnymi metodami, takimi jak ultradźwięki, czy echoskleroterapia. W przypadku niektórych pacjentów sposoby te mogą stanowić cenną alternatywę dla tradycyjnego leczenia chirurgicznego, które jest zawsze obciążeniem dla organizmu i wiąże się z ryzykiem powikłań.